Site icon נוטריון ספרדית

דרכון ספרדי

צרו קשר !

ניתן להתקשר עם משרדנו בטל' 09-9543895, בפקס 09-9545033 או ניתן לשלוח אלינו דואר אלקטרוני לכתובת office@notario.co.il וצוות המשרד יטפל בפנייתכם באופן מיידי. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 (כניסה דרומית) קומה ג' בהרצליה פיתוח.

לקריאה אודות עו"ד א.שבת, נוטריון לחצו כאן.

החוק החדש שמאפשר קבלת דרכון ספרדי

בתאריך 25 לחודש יוני 2015, לאחר דחיות מספר ולאחר תיקונים שהוכנסו להצעת החוק המקורית, נחקק בפרלמנט הספרדי, חוק האזרחות לצאצאי מגורשי ספרד La Ley de Concesión de Nacionalidad Española a los Sefaradíes Originarios en España. החוק נכנס לתוקף ביום 15.10.2015 ויהיה בתוקף למשך שלוש שנים, עם אפשרות להאריכו בשנה נוספת בהסכמת מועצת השרים.

דברי ההסבר לחוק, המופיעים במבוא לגוף החוק, מביאים בפני קורא החוק את עיקרי השיקולים שהנחו את בית המחוקקים הספרדי לאמץ חוק כה מרחיק לכן, שמשמעותו הפוטנציאלית היא הענקת אזרחות ספרדית, וכפועל יוצא מכך דרכון ספרדי, למאות אלפי ישראלים ויהודים.

בדברי ההסבר לחוק מתואר, במילים מרגשות, הקשר העמוק ששנשמר בין קהילות היהודים, צאצאי מגורשי ספרד, לבין הארץ ספרד. בית המחוקקים הספרדי מעונין ליתן תוקף של הדדיות לקשר זה, על ידי הכרה רשמית וחוקית בזיקה שבין צאצאי מגורשי ספרד לספרד. מטרת החוק היא להעניק לצאצאי מגורשי ספרד, אשר יוכיחו זיקה מיוחד לספרד ויעמדו בתנאים נוספים (כפי שיפורט להלן), אזרחות ספרדית וגם דרכון ספרדי.

יצוין, שגם קודם לחקיקת החוק הנדון היו אפיקים חוקיים שונים שבאמצעותם ניתן היה אזרח ישראלי יכול לקבל דרכון ספרדי, אלא שאפיקים האחרים הינם ממושכים יותר וקבלת אזרחות וכן דרכון ספרדי באמצעותם חייבה ויתור על האזרחות הישראלית, מה שמרבית הישראלים לא הסכימו לו.

מדוע כדאי לקבל דרכון ספרדי ?

לא ניתן למנות כאן את כל היתרונות הגלומים באחיזה בדרכון ספרדי באשר הוא דרכון של מדינה החברה באיחוד האירופי, אך נציין את חלקם:  כניסה ותנועה חופשית בין מדינות האיחוד האירופי, זכות להתגורר ולעבוד ברחבי מדינות האיחוד האירופי, קבלת תנאים שווים לאלו שזכאים להם אזרחי האירופי בפתיחה ובניהול עסקים במדינות החברות באיחוד האירופי, קבלת זכויות סוציאליות (בתנאים מסוימים), אפשרות ללמוד במוסדות אקדמיים במדינות האיחוד האירופי ללא תשלום או בתנאי תשלום מופחתים על פי אותם תנאים הניתנים לאזרחי מדינות האיחוד האירופי, הסדרת ויזה לארה"ב באמצעות האינטרנט (במרבית המקרים) ועוד. דרכון ספרדי מהווה מפתח חשוב לכל מי שרוצה לעשות עסקים, ללמוד או להשתלב בדרך אחרת בספרד או באחת המדינות החברות באיחוד האירופי. ללא דרכון ספרדי (או דרכון אירופי אחר), מימוש שאיפות אלו אינו בלתי אפשרי, אך הרבה יותר קשה להשגה.

איך מקבלים דרכון ספרדי ?

בית המחוקקים הספרדי לא התכוון להעניק אזרחות ספרדית, ומכאן דרכון ספרדי, לכל צאצא למגורשי ספרד, אך גם לא התכוון להקשות יתר על המידה בהענקת האזרחות על מבקשי האזרחות. החוק מגלם בלמים ואיזונים שונים, בצורה של תנאים יסודיים לקבלת אזרחות וכן דרכון ספרדי, שתכליתם לאפשר, בסופו של דבר, הענקת אזרחות וכן דרכון ספרדי למי שיעמוד באותם תנאים. מהם אותם תנאים ? עיקרי התנאים הינם כדלקמן:

הוכחת היות המבקש צאצא למגורשי ספרד (בלשון  החוק: Sefaradí originario en España)

החוק  דורש כל נסיבה אשר תספק הוכחה כי המבקש הינו צאצא למגורשי ספרד. בין השאר, נוקב החוק, כהוכחה מספקת לכך, את ידיעת הלדינו או החקטיה. הצגת כתובה או תעודת נישואין, אשר כתוב בהן, כי הן נערכו לפי מסורת יהודי קסטיליה, עשויה אף היא להוות הוכחה מספקת להשתייכות המבקש לשושלת צאצאי מגורשי ספרד. עמידה בדרישת ההוכחה של היות המבקש צאצא למגורשי ספרד היא תנאי ראשון לקראת קבלת אזרחות ספרדית, ומכאן דרכון ספרדי. אחד הגופים המוכרים בחוק לצורך קביעה בדבר היות המבקש צאצא למגורשי ספרד הוא נשיא הוועדה הקבועה של פדרציית הקהילות היהודיות בספרד El Presidente de la Comisión Permanente de la Federación de Comunidades Judías en España.

הוכחת זיקה מיוחדת של המבקש לספרד

תנאי הנוסף לקבלת אזרחות ספרדית ומכאן דרכון ספרדי הוא הוכחת זיקה מיוחדת לספרד. על פי החוק הספרדי, ניתן להוכיח זיקה מיוחדת לספרד, בין היתר, באמצעות ידיעת הלדינו או החקטיה, בביצוע פעילויות מועילות, תרבותיות או כלכליות לטובת בני אדם או מוסדות ספרדים בטריטוריה של ספרד. דרך נוספת היא הוכחה, כי שמו של מבקש האזרחות הספרדית או שמו של בן שושלתו הישירה נכלל ברשימת המשפחות הספרדיות המוגנות של ספרד, שאליה, בהקשר של מצרים ויוון, מתייחס הצו – חוק מיום 29 לדצמבר 1948 או ברשימות של מי שהתאזרחו בדרך המיוחדת שנקבעה הצו המלכותי מיום 20 דצמבר 1924. וכן על ידי הוכחת "כל נסיבה אחרת אשר תוכיח היטב את הזיקה המיוחדת של המבקש עם ספרד".

תנאים נוספים

על מבקש אזרחות ספרדית (וכמובן דרכון ספרדי) לעמוד בתנאים נוספים:

ראשית, עליו לעמוד בהצלחה בבחינות על ההיסטוריה, התרבות והחוקה הספרדיים CCSE. הגוף המסומך לערוך בחינה זו הוא מכון "סרוונטס".
שנית, עליו לעמוד בבחינה לקבלת תעודה על ידיעת השפה הספרדית כשפה זרה, מבחן ה- DELE, ברמה A2  או למעלה מכך.הגוף המסומך לערוך בחינה זו הוא מכון "סרוונטס".

קטינים ובני אדם בעלי כשירות משפטית מופחתת פטורים מעמידה בבחינות אלו לצורך קבלת אזרחות ודרכון ספרדי.

מסמכים שיש להגיש כתנאי לקבלת אזרחות ספרדית

בין שאר המסמכים שעל מבקש אזרחות וכפועל יוצא מכך דרכון ספרדי להציג בפני הרשויות בספרד, נמנים מסמכים אלה:

1. תעודה על היעדר רישום פלילי מתורגמת לספרדית.
  2. תעודת לידה, מתורגמת לספרדית.
  3. צילום דרכון בתוקף.

לכל מסמך ציבורי המוגש לרשויות בספרד יש להסדיר אפוסטיל לפי אמנת האג.

ראיון אצל נוטריון בספרד והליכים נוספים

קבלת אזרחות ומכן דרכון ספרדי, כרוכה, בנוסף לאמור לעיל, בקיום ראיון עם נוטריון ספרדי בספרד. הנוטריון יבדוק את כל מסמכי מבקש האזרחות ורק לאחר מתן חוות דעת חיובית, תיבחן בקשת האזרחות, בין השאר, על ידי משרד המשפטים הספרדי. פרק הזמן העשוי לחלוף מרגע קבלת חוות דעת חיובית של הנוטריון הספרדי ועד למתן הזכות להירשם במרשם האזרחי הספרדי, הוא עד שנה. סיום ההליך כולו, מותנה, בין השאר, בהצהרת נאמנות למלך ספרד ובהתחייבות לציין לחוק ולחוקי ספרד. בסיום ההליך יקבל המבקש אזרחות ספרדית ויהא זכאי להוציא דרכון ספרדי.

פרטים ליצירת קשר

לחצו כאן לדף נוטריון הרצליה.